People come and go! Maar hoe houd je de juiste vast en trek je nieuwe aan?
Allereerst van belang dat jij zelf een antwoord hebt op de vraag waarom men uitgerekend bij jou zou willen werken!? Na 27 jaar ondernemerschap weet ik dat het o.a. gaat om connectie & authenticiteit.
Een team
Een team is niet alleen een groepje mensen met hetzelfde logo op hun borst. Het zijn mensen van diverse pluimage die een connectie met de eigenaar/het bedrijf hebben. Die connectie is een bouw proces van jaren. Begrip, wederzijds respect, plezier, geven en nemen, warmte en misschien nog wel het belangrijkste..... oprechte aandacht! Hetzelfde wat onze klant ook wenst! Sommige werknemers werken jaren voor dezelfde werkgever waar sommigen na een paar jaar weer weg zijn. Anders als in je persoonlijke relatie is deze vernieuwing in je team onmisbaar. Vernieuwing brengt andere inzichten, nieuwe prikkels/ideeën, doorgroei van werknemers en nieuwe energie met zich mee. Dus teams veranderen in de loop van tijd van samenstelling, en dat is goed. Een team van een "Allround" salon is ook opgebouwd uit werknemers met specialiteiten die passen bij de doelgroep klanten. Net als in een voetbal elftal hebben we in een kappers team ook verdedigers, middenvelders, spitsen en een trainer :)
Connectie
Alles staat en valt met de juiste connectie. En dan doel ik niet op een vriendelijke goeiedag of het goedkeuren van je snipperdag. Een connectie is bijna als het bouwen aan een relatie met een andere soort liefde ;). Het is wanneer je het beste wil voor je mensen, je tijd (geld) en energie stopt in educatie, ze goed beloont en ze de ruimte geeft. Wanneer jouw werknemers zich waardevol voelen en voldoende ruimte krijgen dan heb je werknemers die voor jou ook iets harder willen lopen....een connectie.
Authenticiteit
Authentiek zijn anno nu is van levensbelang. Het verwijst naar oprecht en transparant zijn, zonder imitatie gedrag. Jezelf niet anders voor doen en eerlijk communiceren. Authenticiteit wordt steeds belangrijker in onze wereld. Zowel in privé situaties als zakelijk werken we het liefst met authentieke mensen, we weten wat we aan ze hebben, ze hebben geen verborgen agenda's. Transparant en duidelijk met een geheel eigen stijl. Net als onze cliënten zullen ook potentiële nieuwe kandidaten zich hier happy bij voelen.
Vrijwel de meeste salon eigenaren kampen met een te kort aan werknemers. Maar wanneer ik al die sollicitaties online voorbij zie komen wordt ik op voorhand niet vrolijk. Allemaal schreeuwen ze op dezelfde ouderwetse manier om mensen. Bij mij werkt dat hetzelfde wanneer ik in een winkelstraat loop en iedere etalage beplakt is met dezelfde 'kortingen'. De ene sticker nog groter dan de andere. Foei lelijke rode stickers en ik vraag me af of de consument deze echt ziet en er daardoor ook daadwerkelijk klant wordt? Ik mijd deze winkels juist. Ik heb oprecht een hekel aan deze etalages en ben er verre van gevoelig voor. Ik mis de originaliteit en authenticiteit!
Ben je op zoek naar nieuwe werknemers?
4 tips van mij:
1. Huidige team: Laat je huidige mensen op zoek gaan naar een nieuwe collega. zij weten wat bij jullie past. Maak hier een positief gezamenlijk project van met een geweldig uitje in vooruitzicht wanneer t lukt.
2. Salon ambassadeurs: Laat je vaste klanten voor je op zoek gaan en beloon ze ervoor. Zij kennen jullie kwaliteiten en denken graag met je mee!
3. Authentiek : Promoot de unieke aspecten van je bedrijf die een echte meerwaarde zijn en jullie authentiek maken. En daarbij doel ik ook op jullie vakmanschap die uniek(er) is dan de doorsnee. Een duidelijke herkenbaarheid is prettig voor een potentiële nieuwe kandidaat om bij aan te sluiten.
4. Openstaan voor niet-traditionele kandidaten! ! Het is zeker de moeite waard om kandidaten te overwegen die geen formele kappersopleiding hebben gevolgd, maar die wel de juiste uitstraling hebben. Het aanleren van technische vaardigheden is mogelijk, denk hierbij aan klant ontvangst, het geven van een was massage, het föhnen en afstylen van jouw klanten, product advies, het verzorgen van alle social media content en het maken van afspraken.
Wanneer je alleen promoot met minder zaterdagen en meer salaris krijg je niet de juisten mensen, tenminste ....wanneer je wil bouwen aan een team. Deze 'hoppers' haken (zonder te knipperen) net zo snel weer af wanneer ze elders een paar euro meer kunnen verdienen. Zij zijn geen bouwstenen voor je bedrijf maar onstabiele klei en zijn niet op zoek naar enige connectie. Het bouwen aan je team gaat niet alleen maar om het invullen van de functies maar om het creëren van een sterke band tussen de medewerkers en de salon. Het creëren van een sterke connectie & authenticiteit begint bij de salon eigenaar.
Succes lieve collega's!